Tanım ve Tanıtımı
Biyoloji tüm canlıların yapısal, işlevsel, morfolojik, ekolojik ve gelişimsel özelliklerini araştıran, canlıların evrimsel gelişimine bağlı olarak kökeni, yayılımı ve sınıflandırılmasını çalışan ve birçok bilim dalına temel teşkil eden ve onların olmazsa olmazı olan bilim dalıdır. Sağlık, veterinerlik ve gıda başta olmak üzere birçok araştırma alanında Biyoloji bilimine ihtiyaç duyulmaktadır. Biyolojik bilimlerdeki gelişmeler dünyada pek çok alandaki gelişmeye dayanak oluşturmaktadır. Sağlık sektöründen gıda sektörüne, hayvancılık sektöründen ilaç sektörüne kadar birçok alanın aslında temelini biyolojik araştırmalar ve gelişmeler oluşturmaktadır. Bu yüzden içinde bulunduğumuz yüzyıl içerisine kadar insan başta olmak üzere birçok canlı ve/veya canlı grubu ile ilgili bilgimiz her geçen katlanarak artmaktadır ve önümüzdeki süreçte de artacağı aşikârdır.
Misyon-vizyon
Biyoloji bölümü olarak öngörümüz, ulusal ve uluslararası ölçekte takip edilen ve öncelikli olarak talep gören, üniversitemiz başta olmak üzere bölgemiz ve ülkemizin gelişmesine önemli katkılarda bulunan birim olmaktır. Biyoloji bölümü görevimiz ve amacımız, güncel bilimsel gelişmeler takip ederek doğa bilimlerinin temel ilkelerine ve etik değerlere uygun yenilikçi, özgün ve nitelikli çalışmalar yapabilen, sorun çözme yeteneği, çevre ve biyolojik zenginlikleri koruma bilinci gelişmiş, nitelikli eğitim almış ve çağdaş bilgi ile donatılmış biyologlar yetiştirmektir.
Tarihçe
Biyoloji Bölümü Lisans Programı, Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde 2008-2009 Eğitim-Öğretim Yılı’ndan bu yana faaliyette bulunmaktadır. Bölümün Lisansüstü eğitim-öğretim faaliyetleri; Fen Bilimleri Enstitüsü bünyesinde Yüksek Lisans (2009-2010) ve Doktora (2013-2014) Programları ile devam etmektedir.
Meslek tanımı ve istihdam Alanları
Biyoloji Bölümü’nden mezun olacak olan öğrenciler “biyolog” unvan ve yetkisini alacaklardır. Biyoloji mezunu öğrenciler sağlık hizmetleri, tıbbi araştırma üniteleri, biyoteknoloji, hidrobiyoloji ve su ürünleri, milli parklar ve yaban hayatı, biyoloji eğitim-öğretimi faaliyetleri ve biyoloji programları, çevre koruma, ekolojik planlama, tarım ve ormancılık, gıda kontrol laboratuvarları, arıtma tesisleri, biyolojik ürünler, kriminoloji ve adli tıp, gümrükler, biyomedikal, ilaç ve ilaç hammaddeleri ile kozmetik, vektör canlıların kontrolü gibi çeşitli alanlarda çalışma imkanı bulabilecekler.







Link Listesi (Başlık)
Link Listesi (Başlık)











GENEL
Akademik kadromuz 5 profesör, 5 doçent, 1 doktor öğretim üyesi ve 1 doktor araştırma görevlisinden oluşmaktadır. Bölümümüz, lisans ve lisansüstü programlarının hazırlanmasında olabildiğince güncel gelişmeler takip edilmektedir. Özellikle bulunduğu bölge başta olmak üzere ülkemizdeki olanaklar dikkate alınarak bölgenin ve ülkenin temel ihtiyaçları doğrultusunda temel teorik ve uygulamalı alan derslerinin yanı sıra bölgenin ekolojik, hidrobiyolojik, arkeolojik, antropolojik, hayvancılık, vs. özellikleri ve faaliyetleri de göz önünde bulundurularak bunlara yönelik seçmeli dersler verilmektedir. Diğer taraftan öğrencilerin eğitim öğretim faaliyetlerine destekte bulunacak arazi uygulamaları ve alana yönelik gelişmeleri ve uygulamaları yerinde izleme ve deneyimleme fırsatı sunan tesis ziyaret ve gezileri de tertip edilmektedir.
LİSANS PROGRAMI
Öğrencilerimiz dört yıllık biyoloji eğitimi sonunda biyolog olarak mezun olacaklardır.
Diploma Programı
Bölümden mezun olmak için; VIII. Yarıyıl sonunda en az 155 ± 10 ulusal kredi ve 240 AKTS kredilik ders almak, en az 2.00 (70/100) ağırlıklı genel not ortalaması tutturmak ve aldığı derslerden “Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” ne göre başarılı sayılmak gerekmektedir. Mezunlarımız “Biyolog” unvanı almaktadır.
Mezun Öğrencilerin Nitelikleri
Mezun öğrencilerimiz biyolojinin temel konularında, moleküler biyoloji ve genetik alanlarında, bitki ve hayvan sistematiği konularında, biyokimya temel alanında, çevre kirliliği konusunda, ekoloji ve hidrobiyoloji alanlarında tam bir yetkinlik kazanmakta iken; bölümde mevcut çok sayıda seçmeli ders ile istedikleri bazı özel alanlarda daha ileri bir nitelik ve yetkinlik kazanmaktadırlar. Mezunlarımız kazanmış oldukları beceri ve yetkinlikleri sayesinde aşağıdaki alanları kapsayan kamu ve özel kuruluşlarda istihdam olanağı bulabilmektedirler.
- - Biyokimya laboratuvarları
- - Mikrobiyoloji laboratuvarları
- - Moleküler teknik uygulama laboratuvarları
- - Çevre kirliliği laboratuvarları
- - Tarım, orman ve su ürünleri
- - Bitki ve hayvan sistematiği
- - Ekoturizm faaliyetleri
- - Ekolojik faaliyetler
LİSANSÜSTÜ PROGRAMLAR
Yüksek Lisans
AKTS sayfasındaki ders listesinden en az 7 farklı ders almak ve bu dersleri başarı ile tamamlamak, en az 21 ulusal krediyi (semineri de içine alan 60 AKTS kredisini) tamamlamak, tez konusu ile ilgili uzmanlık alan dersini (20 AKTS) almak, tez hazırlayıp, savunmak, (40 AKTS), 100 üzerinden en az 70 not ortalamasına sahip olmak zorundadırlar.
Doktora
Tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için AKTS sayfasındaki listeden en az yedi ders, uzmanlık alan dersi, iki seminer, yeterlik sınavı ile tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 180 AKTS krediden, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için de en az on dört adet ders, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere 270 AKTS krediden oluşur. Her dönem için 30 AKTS olmak üzere yıllık 60 AKTS kredi şeklinde ders yükü hesaplanır. İki seminer dâhil 120 AKTS krediyi başarıyla tamamlayan öğrenciler ders dönemini tamamlamış sayılır ve yeterlik sınavına girebilir Doktora yeterlik sınavı, jüri tarafından yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır.
Doktora Yeterlik Komitesi, sınav jüri önerileri ve öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna oy çokluğuyla karar verir. Öğrencinin her bir bölümden en az 100 üzerinden 75 alması zorunludur. Yazılı veya sözlü sınavların herhangi birinden başarısız olan öğrenci, yeterlik sınavından başarısız sayılır ve yeterlik sınavını bir sonraki yarıyılın sonuna kadar tekrarlamak zorundadır. Yeterlik sınavı tekrarında, zorunlu haller dışında aynı jüri üyeleri tekrar görevlendirilir. Sınav evrakı EABD başkanlığınca sınavı izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
Öğrencinin tez çalışması, TİK tarafından oy çokluğuyla başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Belirlenen tarihte rapor sunmayan öğrenci başarısız kabul edilir. Tez izleme komitesine sunulan rapor ve rapora ilişkin komite kararı ilgili EABD başkanlığı tarafından üç gün içinde Enstitü Müdürlüğüne iletilir. Başarısız olan öğrenciyle ilgili TİK toplanmaya devam eder.
ÖĞRETİM ALTYAPISI VE OLANAKLARI
Bölümdeki eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 4 adet derslik, 3 adet öğrenci laboratuvarı ve 17 araştırma laboratuvarında yürütülmektedir. Bölüm bünyesinde bioküler öğrenci mikroskopları, stereo mikroskoplar, çeker ocaklar, vortex, teraziler, manyetik ısıtmalı karıştıcılar, çalkalayıcı karıştırıcılar, otoklav, deiyonize su cihazı, PCR cihazları, saf su cihazı, inkübatör, kurutma fırını, invert mikroskop, mor ötesi spektrofotometre, vakumlu etüv, evaporatör seti, santrijüjler, termal cycler, ultrasonik parçalayıcı, iklimlendirme kabini vb temel laboratuvar cihazlarımız bulunmaktadır. Ayrıca bölümümüzde yapılamayan analiz ve incelemeler, üniversitemiz BİLTEKMER laboratuvarında cüzi bir ücret karşılığında temin edilebilmektedir.
ARAŞTIRMA VE PROJELER FAALİYETLERİ
Bölümümüz bünyesinde bölgesel ve üniversite destekli çok sayıda proje yapılmış olmasının yanısıra, şimdiye kadar 3 adet TÜBİTAK projesini tamamlamış olup, halen devam eden 2 adet TÜBİTAK destekli projemiz bulunmaktadır.
Dosya Açıklama
Dosya Açıklama
FEDEK AKREDİTASYON KOMİSYONU
Bölüm Başkanı / Komisyon Başkanı:
Doç. Dr. Dilara AKÇORA YILDIZ
Komisyon Üyeleri:
Prof. Dr. İskender GÜLLE
Doç. Dr. Mustafa ÖZTOP
Doç. Dr. Seyit Ali KAMANLI
Dr. Öğr. Üyesi Duygu Ceren ÇAĞLAN KAYA
Arş. Gör. Dr. Yasin KIZILYER
Görev Tanımı ve Sorumlulukları:
1) Bölüm başkanlığı koordinatörlüğünde komisyon başkanı ve komisyon üyeleri, öz değerlendirme raporu (ÖDR) kapsamında alt komisyonlara verilen görevlerin tamamlanması için gereken iş bölümünü planlamak,
2) Aralıklarla alt komisyon üyeleri ile toplantılar yapmak ve çalışma sonuçlarını değerlendirmek,
3) Eğitim-öğretim temelli sorunlara karşı çözümler sunmak ve önlem almak,
4) Sürekli iyileştirme çalışmalarını ve kararlarını takip ederek komisyonları yönlendirmek, sekteye uğrayan işlerin takibi ve sürdürebilirliğini sağlamak,
5) Yıllık bölüm kurulu toplantı raporlarını toplamak,
6) Toplanan veriler doğrultusunda öz değerlendirme raporu hazırlama komisyonunun çalışmalarını organize ve takip etmek,
7) Üniversite Kalite Koordinatörlüğü ile iş birliği yaparak eğitim-öğretim ve araştırma-geliştirme faaliyetleri takip etmek, kalite geliştirme bağlamında kalite yönetim sistemi gerekliliklerini yerine getirmek, düzeltici ve önleyici faaliyetlerde bulunmak.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME KOMİSYONU
Komisyon Başkanı:
Doç. Dr. Seyit Ali KAMANLI
Komisyon Üyeleri:
Prof. Dr. Pınar GÜLLE
Prof. Dr. Ümit KEBAPÇI
Prof. Dr. Neslihan BALPINAR
Doç. Dr. Burçin YENİSEY KAYNAŞ
Arş. Gör. Dr. Yasin KIZILYER
Görev Tanımı ve Sorumlulukları:
1) Her dönem ve ders için ölçme ve değerlendirme anketi hazırlanmak ve değerlendirme yapmak,
2) Anketler sonucunda elde edilen verileri ve düzeltici önlemleri rapor haline getirerek Akreditasyon Komisyonuna iletmek,
3) Bölüm faaliyetlerine ilişkin ölçme, değerlendirme ve öz değerlendirmeler kapsamında inceleme, anket ve benzeri yöntemler geliştirmek ve uygulamak,
4) Akademik Bölüm kurulu gündemindeki ilgili konuları ölçme ve değerlendirme tekniklerine uygunluk açısından incelemek ve görüş belirtmek,
5) Öğretim elemanı değerlendirme anketlerini hazırlamak, uygulamak, değerlendirmek ve rapor haline getirmek,
6) Bölüm amaç ve çıktılarını ölçmek ve değerlendirmek için gerekli yöntemleri belirlemek ve uygulamak,
7) Öz değerlendirme raporu kapsamında ilgili kısımları tamamlamak.
TANITIM VE ETKİNLİKLER KOMİSYONU
Komisyon Başkanı:
Prof. Dr. Deniz İNNAL
Komisyon Üyeleri:
Prof. Dr. Ümit KEBAPÇI
Doç. Dr. Asuman PEKGÖZ
Dr. Öğr. Üyesi Duygu Ceren ÇAĞLAN KAYA
Görev Tanımı ve Sorumlulukları:
Bu komisyon, ÖĞRENCİ TOPLULUKLARI, PANOLAR, KÜTÜPHANE ve DOKÜMENTASYON faaliyetleri ile ilgilidir:
1) Bölüm ve basın-yayın ilişkilerini organize etmek,
2) Bölüme yeni gelen öğrencilere yönelik oryantasyon çalışmasını organize etmek,
3) Öğrencilere, kariyer gelişimi ve planlanması ile ilgili yönlendirmelerde aktif çalışmak, kariyer günleri düzenlemek,
4) Bölüm personeline ve öğrencilerine yönelik bilimsel ve sosyal etkinlikler düzenlemek ve öğrenci katılımını sağlamak,
5) Mezuniyet etkinlik taleplerini değerlendirmek ve planlamak,
6) Mezunlar ve mevcut öğrenciler arasında tanışma ve buluşma günleri düzenlemek,
7) Bölüm öğrencileri ve halkı bilimsel etkinliklerle bir araya getirmek, bu etkinlikleri planlamak, organize etmek ve ihtiyaçları belirlemek için anket düzenlemek,
8) Bölüm öğrencileri tarafından yürütülen “Öğrenci Toplulukları” faaliyetlerini takip etmek,
9) Öz değerlendirme raporu kapsamında ilgili kısımları tamamlamak
KARİYER PLANLAMA, REHBERLİK-DANIŞMANLIK VE BURS KOMİSYONU
Komisyon Başkanı:
Prof. Dr. Pınar GÜLLE
Komisyon Üyeleri:
Doç. Dr. Dilara AKÇORA YILDIZ
Dr. Öğr. Üyesi Duygu Ceren ÇAĞLAN KAYA
Görev Tanımı ve Sorumlulukları:
1) Öğrencilere, kariyer gelişimi ve planlanması ile ilgili yönlendirmelerde aktif çalışmak ve kariyer günleri düzenlemek,
2) Bölüm öğrencilerine yönelik etkinlikler düzenlemek ve öğrenci katılımını sağlamak,
3) Yatay ve dikey geçiş yönetmelikleri kapsamında öğrencileri bilgilendirmek,
4) Seminerler düzenleyerek öğrencileri iş hayatı konusunda bilgilendirmek,
5) Bölüme yeni kayıt yaptıran öğrencilerle iletişim kurmak, öğrenci temsilcileri ile görüş alışverişinde bulunmak,
6) Engelli öğrencilerin taleplerini Bölüm Başkanlığı'na rapor etmek ve süreci takip etmek,
7) Öz değerlendirme raporu kapsamında ilgili kısımları tamamlamak,
8) Bölümümüzdeki ihtiyaç sahibi öğrencilerin tespit edilmesi ve bunlara yönelik planlama yapmak,
9) Kısmi çalışma burs başvurularını değerlendirerek bölüm başkanlığına sunmak.
Bölümümüz ders içeriklerine aşağıdaki bağlantıdan erişebilirsiniz.
Link Listesi (Başlık)
Dosya Açıklama
Bölümümüz 3. sınıf öğrencileri, Prof. Dr. İskender GÜLLE öncülüğünde ve Prof. Dr. Deniz İNNAL, Prof. Dr. Pınar GÜLLE, Doç. Dr. Seyit Ali KAMANLI ve Dr. Öğr. Üyesi Duygu Ceren ÇAĞLAN KAYA'nın katılımı ile Deniz Biyolojisi ve Entomoloji dersleri kapsamında Antalya İli, Kemer İlçesi Beydağları Sahil Milli Parkı içerisinde bulunan Phalesi Anti Kentine teknik gezi düzenlediler.
Teknik gezide denizel hidrobiyoloji, tuzcul yaşam birlikleri, littoral ve neritik ekosistemler, sucul ve karasal böcek türleri hakkında bilgi ve kazanımlar elde edilmiş olup yerinde gözlem ve inceleme yapılmıştır. Ayrıca dış paydaşımız olan Doğa Koruma ve Milli Parklar 6. Bölge Müdürlüğü yetkili ve uzmanları tarafından uygulamalı doğa eğitimi yapılmıştır.
Bölümümüz 3. sınıf öğrencileri, Toksikoloji dersi kapsamında Prof. Dr. Deniz İNNAL öncülüğünde Afyonkarasihar İli Afyonkarahisar Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Merkezine “Bitki Özütlerinin Toksik Bileşenlerinin” öğrenilmesi amacıyla teknik gezi düzendiler.
3. sınıf öğrencilerimiz “Burdur Gölü'nün korunmasına yönelik bir farkındalık oluşturmak için" Limnoloji (Göl ve Akarsu Bilimi) Dersi uygulamasını Prof. Dr. İskender GÜLLE gözetiminde gölü sahilinde işlediler. Öğrencilere Doğa Koruma ve Milli Parklar 6. Bölge Müdürlüğü Sulak Alanlar Şube Müdürü Ersan BERBEROĞLU tarafından gölün tarihi, korunması ve yönetimi hakkında bilgi verildi. Biyoloji Bölümü öğretim Üyesi Prof. Dr. GÜLLE tarafından ise öğrencilere Burdur Gölü 'nün biyolojik ve ekolojik özellikleri hakkında bilgi verildi.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Biyoloji Bölümü olarak öğrencilere arazide ve doğada ders vermeye önem verdiklerini anlatan GÜLLE "Eğitimin bir kısmını fakültede laboratuvarda ve sınıflarda yaparken eğitimin doğada olan kısmına da önem veriyoruz, çünkü bazı konuların yerinde anlatılması, uygulamalı olarak kavranılması gerekiyor. Özelliklede göl, orman, yaban hayatı çalışıyorsak mutlaka araziye çıkmamız gerekiyor. Daha nitelikli, öğrenim çıktıları yüksek bir eğitim-öğretim yapabilmek açısından yılda 3-5 defa öğrencilerimizi mutlaka araziye çıkartıyoruz. Bu durumun öğrencilerimizin mesleki ve kişisel gelişiminde pozitif katkılar yaptığını gözlemliyoruz" dedi.
GÜLLE; "Limnoloji dersi için buraya geldik. Burdur Gölü'ne bir farkındalık oluşturup, Burdur Gölü'nün sorunlarını, son durumunu yerinde öğrendik, yaşayan canlıları yakından tanıma imkânı yakaladık. Özellikle ülkemizde ve dünyanın bazı ülkelerinde çok sık karşılaştığımız susuzluk ve kuraklık sorununu burada yerinde yaşayarak, gözlemleyerek öğrendiler. Kuraklığın göllerimizi ve Burdur Gölü'nü nasıl tehdit ettiğini bizzat görerek bilgi-bilinç durumlarını güncelledirler. Ayrıca Öğrenciler ve Doğa Koruma Milli parklar eşliğinde göl kıyısındaki katı atık çöpü kirliliğine dikkat çekmek ve insan davranışlarının çevre üzerindeki olumsuz üzerine etkilerini anlamak açısından yapılan çöp toplama etkinliği kapsamında küçücük bir alandan toplanan çuvallar dolusu çöp; Burdur Belediyesi Çöp Taksi uygulama aracı ile alınarak götürülmüştür.
Burdur’un doğal miraslarından Salda Gölü, bu kez bilim ve doğa temalı bir etkinliğe ev sahipliği yaptı. 6 Mayıs 2025 Salı günü düzenlenen programda, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (MAKÜ), Salda Gölü Bilim Merkezi ve Doğa Koruma ve Milli Parklar (DKMP) 6. Bölge Müdürlüğü iş birliğiyle öğrenciler ve uzmanlar doğayla iç içe bir gün geçirdi. Etkinlik, Salda Gölü Tabiat Parkı Ziyaretçi Merkezi’nde başladı. Programa; Salda Gölü Bilim Merkezi Müdürü Prof. Dr. İskender Gülle, MAKÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Mustafa Öztop, DKMP Sulak Alanlar Şube Müdür Vekili Ersan Berberoğlu, Burdur DKMP Şefi Şeyda Şişman ve üniversite öğrencileri katıldı.
Açılışta konuşan Yaban Hayvanları Koruma ve Rehabilitasyon Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Dr. Öğr. Üyesi Yasemin Özdemir, etkinliğin amacına ilişkin bilgi vererek bölgedeki kuş çeşitliliği ve yaban hayatı hakkında değerlendirmelerde bulundu. Katılımcılara, Salda Gölü Tabiat Parkı'nın ekolojik önemi ve işleyişi hakkında bilgilendirme yapıldı. Etkinlik daha sonra Salda Gölü Bilim Merkezi’nde devam etti. Burada Prof. Dr. İskender Gülle, Salda Gölü ile birlikte çevresindeki Yarışlı Gölü’nün jeolojik ve hidrolojik yapısı üzerine detaylı sunumlar gerçekleştirdi. Programın uygulamalı eğitim bölümünde ise Sulak Alanlar Şube Müdür V. Ersan Berberoğlu liderliğinde doğa gözlemleri ve çevre bilinci temelli çalışmalar yapıldı.
Etkinliğin sonunda öğrenciler, hem edindikleri bilgilerden hem de doğayla buluştukları bu özel günden duydukları memnuniyeti dile getirdi. Katılımcılar, benzeri etkinliklerin artırılması yönünde görüşlerini paylaşarak yetkililere önerilerini sundu.
Sıra No | Öğrenci | Danışman | Seminer Konusu | Yer-Tarih-Saat |
1 | ADI-SOYADI | ÜNVAN-ADI-SOYADI | SEMİNER KONUSU | YER-TARİH-SAAT |
2 | ||||
3 | - | - | - | - |
4 | - | - | - | - |
5 | - | - | - | - |